Factuur hovenier

Als hovenier en tuinman is het maken van een factuur / nota lastig en vervelend werk. Maar het verzenden van een factuur is noodzakelijk om je opdracht af te ronden en kan je klant vervolgens betalen.

Maar hoe ziet een factuur eruit? Wat moet er allemaal aan verplichte gegevens op staan?

Wat moet er op een factuur staan?

Hoe je een factuur precies opstelt en eruit moet zien, is uiteraard helemaal aan de hovenier zelf. Er zijn geen verplichte ‘lay-outs’ voor. Voor de Belastingdienst zijn er wel bepaalde factuureisen rond de informatie die op de factuur moet staan:

  • Iedere factuur dient een uniek en opvolgend nummer te hebben;
  • Jouw bedrijfsnaam, het adres van jouw bedrijf, jouw KVK-nummer en jouw btw-nummer;
  • De correcte gegevens van jouw klant dienen vermeld te worden, liefst inclusief btw-nummer;
  • Op de factuur dient vermeld te worden welke en hoeveel producten en/of diensten het betreft;
  • Je moet de btw vermelden op de factuur in zowel percentage als in euro’s;
  • Het totaal te betalen bedrag dient duidelijk vermeld te worden;
  • Vermeld ook jouw bankrekeningnummer en de betaaltermijn.

Factuur versturen

Heb jij je factuur opgesteld en gecontroleerd? Dan zijn er diverse manieren om deze te versturen naar je klant:

  • E-mail: dit is de meest gebruikelijke (en gewenste) manier. Let er op dat je de factuur als pdf-bestand bijvoegt en een begeleidende tekst in de mail zet;
  • Post: het is wat omslachtig, maar een factuur per post versturen, gebeurt nog steeds. Stem altijd even af met de klant of dit wenselijk is;
  • Persoonlijk: en als je een klant niet helemaal vertrouwt, kan je een factuur ook altijd uitprinten en persoonlijk langs brengen. Dan weet je zeker dat iemand gaat betalen.
  • E-factureren: doe je zaken met de overheid, dan moet je elektronisch factureren. Een elektronische factuur (e-factuur) is een gestructureerd, digitaal bestand (maar geen pdf) waarbij alle gegevens altijd op een vaste plek in het bestand staan en hun eigen betekenis hebben. Een e-factuur kan vanuit het ene geautomatiseerde systeem elektronisch worden verwerkt in het andere systeem. Handmatige verwerking is daarmee verleden tijd.

Op zoek naar een factuur voor jouw hoveniersbedrijf?

Meer inspiratie? Andere vormgeving? Bekijk hier meer verschillende factuur voorbeelden. Deze voldoen aan alle formele vereisten en zijn gratis te downloaden en te bewerken met een office-programma zoals Word.

Factureren kost veel tijd! Wil jij eenvoudiger factureren?

Verstuur al je facturen in enkele minuten

Met het facturatieprogramma voor hoveniers verstuur jij of je personeel facturen in enkele kliks. Iedereen binnen de organisatie beschikt over dezelfde informatie omdat iedereen met dezelfde online software werkt. Wanneer iemand een factuur opmaakt of verstuurd, zie je dit direct terug in het systeem, per project. Bij onderhoudsfacturen kun je instellen dat het systeem deze om de zoveel tijd genereert voor het ingesteld bedrag. Iedereen heeft dus altijd de laatste informatie van de laatst verzonden facturen ter beschikking.

Verschillende type facturen (incl. meerwerk)

Met simpul heb je de mogelijkheid om verschillende soorten facturen te versturen, zoals: normale projecten (met optie op meerwerk facturen), onderhoudsfacturen, regie facturen en losse facturen. Hierin heb je de keuze om het gehele bedrag te factureren, een deel-bedrag te factureren of een zelf gekozen percentage te factureren. De bedragen kunnen worden toegevoegd per artikel, per werkpakket-item, per werkpakket of enkel het eindbedrag. Daarnaast kun je eenvoudig meer-werk aan de factuur toevoegen.

Compleet inzicht in verstuurde facturen

Als eigenaar en/of binnendienst heb je altijd alle benodigde informatie ter plekke bij de hand en hoeft er niets meer handmatig ingevuld te worden. Daarbij heb je altijd per project inzichtelijk of facturen al zijn verzonden, hierdoor is het vergeten van het verzenden van een factuur verleden tijd!

Communiceer onderling sneller

Doordat de alle binnendienstmedewerker gebruik maken van simpul die real-time wordt gesynchroniseerd op alle apparaten, worden alle opgemaakte en verzonden facturen direct zichtbaar voor eigenaar en eventuele andere binnendienstmedewerkers. Op deze manier kan de iedereen inzien wat de status is van de factuur, en hierop inspelen als dit nodig is. Heen en weer gebel is verleden tijd!

Versimpel je werkproces, verhoog je kwaliteit en bespaar kosten

Steeds meer groen professionals stappen over van het handmatig opstellen facturen en knippen- en plakken van oude calculaties op digitale facturatie software. Dat is niet voor niets: het handmatig opstellen van facturen heeft heel wat nadelen. Het kost veel tijd doordat er onnodige taken meerdere keren herhaald moeten worden. 

Met de digitale factuur is dit allemaal verleden tijd. Je telefoon of tablet vergeet je niet zo snel mee te nemen en is niet zomaar zoek. Daarnaast is een digitale factuur altijd kloppend. En zo’n digitale factuur biedt je nog veel meer gemak. We hebben de voordelen van digitale factuur voor je op een rijtje gezet:

  • Navigeer eenvoudig naar de (verschillende) facturen per project vanuit het simpul dashboard.
  • Geeft de eigenaar en/of binnendienst met één klik op de knop de mogelijkheid om per project een (verschillende) factuur types te genereren voor bijvoorbeeld verschillende fases van een project. 
  • Genereer als eigenaar en/of binnendienst factureren op verschillende detailniveaus. Per artikel, werkpakket-item, werkpakket of enkel het eindbedrag. 
  • Facturen zijn afgestemd op basis van de ingevulde werkbonnen. Hierdoor kun je met enkele kliks direct factureren genereren en kan je gaan sturen op cijfers en resultaat door de vergelijking met de offerte. 
  • Meer-werk verricht? Voeg zelf extra uren, materiaal en materieel eenvoudig toe en wijzig de aantallen waar nodig.
  • Digitale factureren worden direct opgeslagen per project, waar je ze kunt markeren als verzonden waardoor je nooit meer vergeet een factuur te versturen.
  • simpul biedt u de mogelijkheid tot een op maat gemaakte layout te gebruiken of het standaard met eigen logo.

Soepel proces voor je binnendienst

In de eerste plaats is simpul bedoeld om inzicht én overzicht te krijgen in al je tuinprojecten. Met simpul is het lijntje met je binnen- en buitendienst direct. Zo is het niet meer nodig om heen-en-weer te bellen, of de mail box door te zoeken of bepaalde facturen al zijn opgemaakt én verzonden. Vanuit simpul heb je per project inzichtelijk of er al facturen zijn opgemaakt en of deze al zijn verzonden. 

Bij simpul zijn we trots op hoe wij elke dag het werk van honderden groen professionals gemakkelijker maken. Maar het kan nog gemakkelijker.

Met simpul kun je nóg meer

Door simpul te gebruiken, verandert je hele manier van werken. Alles wordt makkelijker: niet alleen het aanstuur proces van je buitendienst wordt eenvoudiger, maar de administratie verloopt ook soepeler en offreren en factureren regel je met een druk op de knop. De interface van simpul zit logisch en intuïtief in elkaar, dus je went snel aan werken met simpul en wilt al snel niet meer terug. Met de digitale werkbon van simpul maak je jezelf het leven een stuk gemakkelijker. Maar simpul gaat nog een stapje verder: bij simpul bepaalt de klant wat de ontwikkelingen zijn binnen onze software. Met een netwerk van groen professionals door heel Nederland hebben zij inspraak in de ontwikkelingen. Op basis van hun input hebben wij simpul uitgebreid met verschillende functies zodat iedere groen professionals het tuin-traject volledig kan omarmen en de minder leuke taken worden geminimaliseerd. 

Meer tijd, structuur en inzicht voor jou en je werknemers. Realiseer het met simpul!

Vraag nu geheel vrijblijvend een DEMO aan,
zodat je zelf kunt ervaren wat simpul voor jouw bedrijf kan betekenen!

GRATIS DEMO
  • Eenvoudig in gebruik!
  • Tijd besparen door automatisering!
  • Koppeling met jouw boekhoud-pakket!
  • Altijd en overal je bedrijf gegevens bij de hand!
  • Alles overzichtelijk in één simpel dashboard!